Salı, Kasım 19, 2013

Aşure


Selamun Aleykum,

Kendimi iyi hissettiğim bir günden herkese merhaba. Güzel başladı, inşallah güzel devam edip güzel biter. 
Hazır kendimde enerji buluyorken ve akşamdan da fotoğraflarımı çekmişken :) aşuremi gecikmeli de olsa bloğuma koyabilirim dedim. Yanlış anlaşılmasın ben aşuremi aşure günü yaptım, ertesi gün komşularıma dağıttım bile. Ama tabi bloğa koymak için fırsat oluşturamamıştım ne yazık ki. Bir de sanırım aşuremin şekeri az olunca bloğa koymak içimden pek gelmedi. Daha iyisini yapınca onun tarifini veririm dedim.

Daha iyisini hafta sonu annemlere yaptım :) Ve gerçekten güzel oldu, üstelik içindeki malzemesi az olmasına rağmen. Aşurenin içine havuç bile koyan varmış. Elmayı, ayvayı anlarım da havuçtan pek emin değilim açıkçası :/

Bence aşurede önemli olan her malzemenin ayrı ayrı kaynatılması değil. Ben buğdayı, nohutu ve fasulyeyi düdüklüde beraber kaynattım, üzümü, inciri ve kayısıyı da beraber kaynatıp suyunu süzüp ekledim. Oldu mu? Çok da iyi oldu. Bence ayrı ayrı kaynatmak gereksiz ama bilenlerin de bir bildiği vardır deyip ben yalnızca kendi deneyimimi paylaşmış olayım.

Aşureye başlamadan önce internette iyice araştırdım, aşure nasıl yapılır, püf noktaları nelerdir diye. O püf noktaları sizlerle de paylaşayım, kendi gözlemlerimle birlikte tabi ki.

  • Bakliyatları akşamdan ayrı ayrı kaplarda ıslatın. Aşureyi yapacağınız zaman sularını süzüp, tekrar bol suyla yıkayıp düdüklüye öyle ekleyin.
  • Ben buğday, fasulye ve nohutu aynı tencereye koyup iki katı kadar su ekleyip, 3 adet de çubuk tarçın atıp 40-45 dk kadar düdüklüde pişirdim. Çubuk tarçın çok hafif bir koku veriyor, ağır olmuyor.
  • İncir ve üzüm aşureyi karartacağı için ayrıca haşlanıp suyu süzülüp eklenmeli. Hakeza ceviz de öyle, mümkünse sadece süslemede kullanın.
  • Şekeri sonlara doğru ekleyin ve ekledikten sonra dibinin tutmaması için sık sık karıştırın.
  • Kıvamı sulu çorba gibi olmalı çünkü soğuyunca katılaşıyor. Ve bu kıvamı tutturmak için su ölçüsü vermek çok zor, göz kararı halletmeniz gerekiyor :)

Öyle böyle derken, bazı noktalara dikkat ederek bazılarını da hiç takmayarak aşuremi yaptım. Bakalım nasıl yaptım. Anneme yaptığım aşurenin ölçülerini veriyorum, onu daha çok beğendiğimiz için :)


Oturup bir de akşamdan görümcem ve kız kardeşimle kavanoz süsledik. Kaşıklık ve peçeteyle güzel bir konsept yakalayınca, bolca fotoğraflarını çektim :)

Aşure
1-   4 su bardağı aşurelik buğday
2-   2 su bardağı fasulye
3-   2 su bardağı nohut
4-   2 su bardağı kuru üzüm
5-   1 su bardağı kuş üzümü
6-   10-12 adet kuru incir
7-   15-20 adet kuru kayısı
8-   2 adet portakal kabuğu rendesi
9-   3 adet çubuk tarçın
10-  6 su bardağı şeker
11-  Süslemesi için: Ceviz, fındık, fıstık, hindistan cevizi vs ve tabi ki olmazsa olmaz nar


Yapılışı
Nohut, buğday ve fasulyeyi akşamdan ayrı kaplarda ıslatın. Pişirmeden önce sularını süzüp, tekrar yıkayıp düdüklüye ekleyin, 2 katı kadar da su ekleyip içine çubuk tarçınları atın ve kısık ateşte yaklaşık 40-45 dk pişirin. Diğer tarafta üzümleri, kayısıları ve incirleri yıkayıp küçük küçük doğrayıp bir tencereye alın. (Ben kuru meyveleri göz kararı kullandım fakat yaklaşık bir ölçü vermeden de olmazdı) Üzerlerini geçecek kadar su ekleyip 5 dk kadar kaynatın yumuşasınlar ve koyu sularını bırakmış olsunlar. Sularını süzüp bir kez de sıcak suyla yıkayın. Pişen bakliyatları suyuyla beraber genişçe bir tencereye alın, suyu azalmışsa sıcak su ekleyin, kuru meyveleri ve portakal kabuğu rendesini ekleyin. Ardından şekerini ekleyin. Bundan sonra sizin su ayarınıza ve kıvam zevkinize bağlı. Ben yaklaşık yarım saat bu şekilde pişirdim sanırım iyice özleşsinler diye. Ama özellikle buğday kendini çok salarsa bence bebek maması gibi oluyor, öyle olmasını istemiyorsanız da çok pişirmeyin deri. Sıcakken kaplarınıza boşaltıp, soğuyunca süsleyip komşularınıza dağıtabilirsiniz :) Afiyet olsun.

2 yorum:

  1. Hiiim asure nefis görünüyor, her bayanin kendi usulu ve pratikliligi ile bir asure yapma yetenegi vardir. Mesela annemde her baklagili yari kaynatanlardan ama bazilarida tamamen hepsini konserve alip karistirip pisirenlerden. Bos verin önemli olan sizin begenmeniz bence, ellerinize saglik. Ayrica tabaklariniza da bayildim, hele altakilier diger tarfitekiler, süper....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumlarınız için çok teşekkürler. Uzun zamandır blogumu takip edemiyorum, iş yerinden bağlanamıyorum eve gidince de pert oluyorum. İnsanın doğuma çok az vakti kalınca her şey atıl kalıyor malesef. O sebeple geç yanıtladığım için kusuruma bakmayın.

      Sil